PKS Chojnice Sp. z o.o. dysponuje 50 autobusami o zró¿nicowanej pojemno¶ci i wyposa¿eniu. Codziennie obs³ugujemy 76 linii autobusowych i 217 kursów na terenie woj.: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego.
Kontakt:
Informacja o rozk³adzie jazdy
Tel. 52 39 74 034 (op³ata za po³±czenie telefoniczne zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy us³ug, z którego korzysta dzwoni±cy)
Dyrektor ds. przewozów
Marlena Milachowska
e-mail: m.milachowska@pkschojnice.pl
Tel 52 39 66 010, 510 060 398 (op³ata za po³±czenie telefoniczne zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy us³ug, z którego korzysta dzwoni±cy) Skargi, za¿alenia i reklamacje prosimy przesy³aæ na adres: m.milachowska@pkschojnice.pl
REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB i BAGA¯UROZDZIA£ I Podstawa prawna, przedmiot oraz zakres stosowania regulaminu. § 1 1. Niniejszy regulamin ustala siê na podstawie upowa¿nienia z art. 4 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo Przewozowe (Dz. U. Z 2000 r. Nr 50, poz. 601 i Dz. U. z 2001 r. Nr 125, poz. 1371) oraz art. 18b, ust. 1, pkt 5 - ustawa z dnia 6 wrze¶nia 2001 r. o transporcie drogowym - Regulamin okre¶la warunki obs³ugi podró¿nych, odpraw oraz zarobkowego przewozu osób i rzeczy, wykonywanego taborem autobusowym zarejestrowanym w kraju przez Przedsiêbiorstwo Komunikacji Samochodowej Chojnice Sp. z o.o., maj±ce status przewo¼nika uprawnionego do prowadzenia tego rodzaju dzia³alno¶ci.
- Regulamin stosuje siê do zarobkowego przewozu osób i rzeczy, w zakresie obejmuj±cym:
a) regularn±, krajow± komunikacjê publiczn±, b) grupowe przewozy osób w komunikacji publicznej i zamkniêtej, c) przewozy miêdzynarodowe – je¿eli umowa miêdzynarodowa nie stanowi inaczej. - Przyjête w niniejszym opracowaniu uregulowania stosuje siê w ¶cis³ym powi±zaniu
z przepisami ustawy – Prawo Przewozowe, z uwzglêdnieniem wydanych w jej wykonaniu aktów normatywnych, oraz Kodeksu Cywilnego.
§ 2 U¿yte w regulaminie okre¶lenia oznaczaj±: a) przewo¼nik – PKS Chojnice Sp. z o.o.; b) przewóz regularny – publiczny przewóz osób i ich baga¿u polegaj±cy na przewozie w okre¶lonych odstêpach czasu i okre¶lonymi trasami, na zasadach okre¶lonych w ustawie o transporcie drogowym z dnia 6 wrze¶nia 2001 r. i ustawie z dnia 15 listopada 1984r. - prawo przewozowe; c) linia komunikacyjna – po³±czenie komunikacyjne na okre¶lonej drodze miêdzy przystankami wskazanymi w rozk³adzie jazdy, po której odbywaj± siê regularne przewozy osób; d) przewóz regularny specjalny – niepubliczny przewóz regularny okre¶lonej grupy osób, z wy³±czeniem innych osób; e) przewóz okazjonalny – przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahad³owego; f) kurs autobusowy – ka¿dy przejazd, w jednym kierunku, autobusu wykonuj±cego przewóz regularny w ramach linii komunikacyjnej; g) przystanek – miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasa¿erów w sposób oznaczony przepisami, z informacj± o rozk³adzie jazdy; ROZDZIA£ II PRZEPISY OGÓLNE § 3 - W przewozach regularnych przewo¼nik jest zobowi±zany do przewozu osób i rzeczy w zakresie wynikaj±cym z podanego do publicznej wiadomo¶ci rozk³adu jazdy autobusów, oraz sposobu i warunków zawierania umowy przewozu.
- Zawarcie umowy przewozu w przewozach regularnych nastêpuje przez nabycie biletu na przejazd, albo udokumentowania przys³uguj±cych mu uprawnieñ do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego – przed rozpoczêciem przewozu.
- Przewóz uwa¿a siê za rozpoczêty z chwil±, gdy autobus, w którym znajduje siê podró¿ny ruszy z miejsca odjazdu.
§ 4 1. Wysoko¶æ op³at za przewóz osób i baga¿u oraz obowi±zuj±ce ulgi ustawowe
i handlowe okre¶la stosowany przez przewo¼nika cennik - Przewo¼nik podaje cennik do wiadomo¶ci publicznej oraz zapewnia zainteresowanym podró¿nym bezp³atny wgl±d do obowi±zuj±cych przepisów przewozowych.
§ 5 1. Przewo¼nik jest zwolniony od obowi±zku przewozu, je¿eli: a) zachodz± uniemo¿liwiaj±ce przewóz okoliczno¶ci, których przewo¼nik nie móg³ unikn±æ, ani zapobiec ich skutkom. b) podró¿ny nie zastosowa³ siê do przepisów przewozowych. c) ze wzglêdu na rodzaj przewozu nie ma mo¿liwo¶ci jego wykonania przy u¿yciu posiadanych ¶rodków transportowych. d) w innych przypadkach, których przewo¼nik nie móg³ przewidzieæ (si³a wy¿sza). § 6 1. Przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ wobec podró¿nego w razie przedwczesnego odjazdu autobusu, natomiast w przypadku opó¼nionego przyjazdu lub odwo³ania kursu przewidzianego w rozk³adzie jazdy odpowiada wówczas, gdy wynika ono z winy umy¶lnej, lub ra¿±cego niedbalstwa jego pracownika. - Za rzeczy i zwierzêta, które podró¿ny przewozi ze sob± pod w³asnym nadzorem przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ je¿eli szkoda powsta³a z jego winy.
- Za rzeczy powierzone w schowku baga¿owym odpowiada przewo¼nik.
- Powstanie szkody materialnej, której dozna³ podró¿ny podczas przewozu, powinno byæ zg³oszone przez niego niezw³ocznie po jej ujawnieniu i potwierdzone pisemnie przez obs³ugê autobusu.
- W grupowych przewozach osób wykonywanych w regularnej komunikacji publicznej przewo¼nik ponosi odpowiedzialno¶æ wobec uczestników na zasadach okre¶lonych w ust. 2 i 3, a wobec organizatora – ust. 1.
- Zakres i wysoko¶æ odszkodowania nale¿nego podró¿nemu z winy przewo¼nika ustala siê na zasadach okre¶lonych przepisami ustawy Prawo Przewozowe i Kodeksu Cywilnego oraz Rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotycz±cego praw pasa¿erów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniaj±ce rozporz±dzenie (WE) nr 2006/2004, zwanego dalej Rozporz±dzeniem P.E. i R.U.E.
§ 7 Podró¿ny odpowiada za zawinione przez siebie, wzglêdnie przez osobê pozostaj±c± pod jego bezpo¶redni± opiek± uszkodzenie, lub zanieczyszczenie autobusu, albo innych urz±dzeñ przewo¼nika i obowi±zany jest zap³aciæ odszkodowanie z tego tytu³u w wysoko¶ci rzeczywistych kosztów wyrz±dzonej szkody. § 8 Podró¿ny ma prawo sk³adania reklamacji. Wnosi je w formie pisemnej, mo¿na te¿ je z³o¿yæ ustnie – do protoko³u. Do reklamacji powinny byæ do³±czone w orygina³ach nastêpuj±ce dokumenty: a) do reklamacji z tytu³u zwrotów za niewykorzystany bilet na przejazd i innych roszczeñ z umowy przewozu – bilet za przejazd, b) do reklamacji z tytu³u przewozu baga¿u – bilet na przewóz baga¿u. Warunki sk³adania i szczegó³owy tryb za³atwiania reklamacji reguluj± odrêbne przepisy wykonawcze do ustawy Prawo Przewozowe. ROZDZIA£ III Przewóz osób w komunikacji regularnej § 9 1. Przewo¼nik obowi±zany jest zapewniæ podró¿nemu odpowiednie warunki bezpieczeñstwa i higieny oraz komfortu i nale¿ytej obs³ugi. Przewo¼nik og³asza: a) we wszystkich punktach odprawy oraz na stronie internetowej www.pkschojnice.pl – rozk³ad jazdy; b) w kasach biletowych, na stronie internetowej www.pkschojnice.pl – informacje o cenach i warunkach sprzeda¿y biletów, godzin otwarcia kas biletowych, oraz wyci±g przepisów przewozowych, - Przewo¼nik zamieszcza na stronie internetowej www.pkschojnice.pl informacje o zmianach w rozk³adzie, ewentualnych ograniczeniach dostêpu do niektórych kursów w komunikacji regularnej.
§ 10 1. Podró¿ny obowi±zany jest posiadaæ wa¿ny bilet, w przypadku biletu ulgowego równie¿ dokument uprawniaj±cy do ulgowego przejazdu i okazywaæ go na ¿±danie obs³ugi autobusu i organom kontroli. Bilet stanowi dowód zawarcia umowy przewozu i nabycia uprawnienia do okre¶lonego w nim przejazdu. Przewo¼nik, który wyda³ bilet obowi±zany jest do ¶wiadczenia przewozu zgodnie z tre¶ci± biletu na rzecz jego nabywcy. - W bilecie na przejazd okre¶la siê jego warto¶æ brutto, podatek Vat , dane przewo¼nika i dane niezbêdne do ustalenia zakresu uprawnieñ podró¿nego, a w bilecie imiennym uprawniaj±cym do przejazdów wielokrotnych – tak¿e to¿samo¶æ jego posiadacza.
- Bilet wolno odst±piæ drugiej osobie tylko wtedy, gdy nie jest imienny, a przejazd nie zosta³ rozpoczêty.
- Bilet jednorazowy uprawnia do przejazdu okre¶lonym kursem autobusowym i nie daje prawa do przerwy w podró¿y na przystankach po¶rednich na trasie przewozu. Przy przejazdach z przesiadaniem podró¿ny winien nabyæ na ka¿dy kurs oddzielny bilet.
- Bilety miesiêczne oraz elektroniczna kopia EM-karta pasa¿era zarówno ogólnodostêpne, jak te¿ ulgowe s± biletami imiennymi i nie wolno ich odstêpowaæ innym osobom. Przewo¼nik nie dopuszcza mo¿liwo¶ci sprzeda¿y biletów miesiêcznych bez elektronicznej kopii EM –karty pasa¿era .
- Bilet miesiêczny ogólnodostêpny uprawnia do przejazdu tylko wraz z wa¿nym zaopatrzonym w fotografiê dokumentem to¿samo¶ci jego posiadacza, a bilet miesiêczny ulgowy wraz z potwierdzaj±c± prawo do ulgi legitymacj± szkoln±, studenck± , lub inn± uprawniaj±c± do nabycia biletu miesiêcznego ulgowego.
- Bilety miesiêczne sprzedaje siê z wa¿no¶ci± na okres jednego miesi±ca kalendarzowego.
- Przejazd posiadaczy biletów miesiêcznych ogólnodostêpnych i szkolnych wykupionych na kursy obs³ugiwane przez PKS Chojnice sp. z o.o. innym kursem, ni¿ okre¶lonym w bilecie, przewo¼nik obowi±zany jest dopu¶ciæ w miarê wolnych miejsc w autobusie.
- W razie utraty biletu jednorazowego podró¿ny traci prawo do dalszego przejazdu
i winien wykupiæ bilet ponownie. W razie utraty EM- karty wtórników nie wydaje siê w takiej sytuacji podró¿ny jest zobowi±zany wykupiæ ponownie EM-kartê. - Przy nabywaniu biletu miesiêcznego ulgowego podró¿ny ma obowi±zek okazania dokumentów potwierdzaj±cych uprawnienia do ulgi.
§ 11 1. Podró¿ny obowi±zany jest nabyæ bilet przed rozpoczêciem przejazdu. Bilety miesiêczne mo¿na nabywaæ w kasach biletowych, mo¿na te¿ w miarê mo¿liwo¶ci przed³u¿aæ wa¿no¶æ biletów miesiêcznych za pomoc± EM kart w autobusach. Bilety jednorazowe kupuje siê u kierowcy oraz poprzez stronê e-podroznik.pl. - P³ac±c za przejazd podró¿ny zobowi±zany jest ¿±daæ wydania biletu, oraz sprawdziæ czy jest w³a¶ciwy.
§ 12 1. Podró¿ny, który posiada bilet na przejazd ma prawo: a) zajêcia miejsca w autobusie gdy posiada wa¿ny bilet, a w przypadku ulgi równie¿ dokument uprawniaj±cy do ulgi, b) przejazdu autobusem przewo¼nika, na którego zosta³ sprzedany bilet oraz w zakresie na jaki opiewa bilet, c) przewozu bezp³atnie: - jednego dziecka w wieku do lat 4, je¿eli dziecko nie zajmuje oddzielnego miejsca, - rzeczy zaliczonych do baga¿u rêcznego ( § 19 ust. 2 Regulaminu ), - ma³ych zwierz±t i ptaków, oprócz psa (§ 19 ust. 5 Regulaminu ), - sk³adanego wózka inwalidzkiego, je¿eli jest inwalid± poruszaj±cym siê przy jego pomocy, d) przewozu psów, pod warunkiem, ¿e trzymane s± na smyczy i maj± na³o¿ony kaganiec oraz posiadaj± wa¿ne ¶wiadectwo szczepienia i czysto¶ci, e) otrzymania od kierowcy wszelkich informacji dotycz±cych przewozu i cen biletów tylko podczas postoju autobusu, f) uzyskania od kierowcy autobusu pomocy w razie nag³ej choroby lub zdarzeniu w czasie podró¿y. - Podró¿ny obowi±zany jest zachowaæ bilet na przejazd do czasu zakoñczenia podró¿y oraz dbaæ o to, aby wsi±¶æ do w³a¶ciwego autobusu i wysi±¶æ z niego na w³a¶ciwym przystanku.
§ 13 - Miejsce zatrzymania siê autobusu na trasach ich kursowania wskazuj± oznaczone odpowiednimi tablicami przystanki autobusowe.
- Nazwy przystanków autobusowych ze wskazaniem zatrzymuj±cych siê na nich autobusów, podaje siê do wiadomo¶ci publicznej w rozk³adzie jazdy.
- Do obowi±zków kierowców nale¿y zatrzymanie autobusu na przystankach przewidzianych w rozk³adzie jazdy.
- Kierowca obowi±zany jest wstrzymaæ odjazd autobusu ruszaj±cego z przystanku
w celu zabrania spó¼nionego podró¿nego sygnalizuj±cego zamiar skorzystania
z przejazdu tym autobusem. - Podró¿ni mog± wsiadaæ i wysiadaæ z autobusu tylko na przystankach autobusowych.
- Autobus, w którym nie ma urz±dzeñ sanitarnych kierowca winien zatrzymaæ na ¿±danie podró¿nego w najbli¿szym odpowiednim miejscu.
- Kierowca autobusu ma obowi±zek udzieliæ pomocy pasa¿erowi, który dozna³
w drodze nag³ej niedyspozycji, lub ataku choroby, kontaktuj±c siê z odpowiednimi s³u¿bami lub dowo¿±c bezpo¶rednio do najbli¿szego punktu medycznego, o ile jest to konieczne dla ratowania jej ¿ycia b±d¼ zdrowia..
§ 14 - Przy wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu, a tak¿e podczas przewozu podró¿ny zobowi±zany jest stosowaæ siê do przepisów porz±dkowych og³aszanych przez przewo¼nika, oraz do wskazówek kierowcy, który odpowiada za zapewnienie w³a¶ciwych i bezpiecznych warunków przewozu osób i rzeczy.
- W czasie jazdy podró¿nemu nie wolno otwieraæ drzwi i okien bez zgody kierowcy, wyrzucaæ przez nie jakichkolwiek przedmiotów, oraz wskakiwaæ i wyskakiwaæ
z autobusu bêd±cego w ruchu. - Podró¿nemu nie wolno równie¿ zachowywaæ siê w autobusie w sposób, który utrudnia³by pracê kierowcy lub podró¿owania pasa¿erów.
- W autobusach obowi±zuje ca³kowity zakaz:
- palenia tytoniu, - u¿ywania e-papierosów - za¿ywania substancji odurzaj±cych, - spo¿ywania alkoholu, - spo¿ywania lodów oraz innych artyku³ów ¿ywno¶ciowych mog±cych wyrz±dziæ szkodê innym pasa¿erom lub zanieczy¶ciæ wnêtrze autobusu § 15 1. Przewo¼nik mo¿e odmówiæ przewozu osobom: - odmawiaj±cym uiszczenia nale¿no¶ci za przejazd autobusem, - nie przestrzegaj±cym obowi±zuj±cych przepisów i niepodporz±dkowuj±ce siê wskazówkom kierowcy autobusu, - nietrze¼wym, zak³ócaj±cym spokój i ³ad w autobusie, - znajduj±cym siê w stanie, który z ró¿nych wzglêdów mo¿e byæ uci±¿liwy lub niebezpieczny dla otoczenia. - mog±ce zabrudziæ wnêtrze autobusu, lub wspó³pasa¿erów w czasie podró¿y. - Osoby, którym odmówiono przewozu z powodu nieprzestrzegania zapisów § 14, pkt 4 oraz osobom wymienionym w § 15, pkt 1, pozostaj± w poje¼dzie, s± obowi±zane opu¶ciæ pojazd na wezwanie obs³ugi pojazdu, s³u¿b nadzoru lub innych upowa¿nionych do tego osób. W przypadku gdy nie opuszcz± pojazdu a bêdzie to mia³o wp³yw na wykonanie b±d¼ opó¼nienie kursu, pasa¿er zostanie obci±¿ony dodatkowymi kosztami.
§ 16 1. Za ca³kowicie lub czê¶ciowo niewykorzystany bilet na przejazd jednorazowy przewo¼nik zwróci stosown± kwotê nale¿no¶ci pod warunkiem, ¿e podró¿ny dokona zwrotu. - Podstaw± do obliczenia zwracanej nale¿no¶ci jest cena niewykorzystanego biletu, zwróconego w trybie reklamacji na pi¶mie najpó¼niej w terminie 30 dni od daty wa¿no¶ci.
- Nie przed³u¿a siê wa¿no¶ci niewykorzystanego biletu na przejazd w pó¼niejszym terminie, podró¿ny powinien wykupiæ nowy bilet.
- Kierowca autobusu ma prawo dokonaæ zwrotu za bilet sprzedany przez niego tylko
w przypadku awarii autobusu i nie zorganizowania przez przewo¼nika komunikacji zastêpczej. - Do obliczania zwracanej nale¿no¶ci przyjmuje siê:
a) za bilet na przejazd jednorazowy - w razie ca³kowitego niewykorzystania biletu zap³acon± nale¿no¶æ. b) za bilet na przejazd wielokrotny: - zap³acon± nale¿no¶æ za bilet zwrócony przed pierwszym dniem terminu jego wa¿no¶ci (zwrot przyjmuje kasa biletowa). - nale¿no¶æ proporcjonaln± do liczby niewykorzystanych przejazdów, o ile bilet zosta³ zwrócony w okresie jego wa¿no¶ci, w kasie biletowej w trybie pisemnej reklamacji. - Nie przys³uguje siê zwrot nale¿no¶ci za bilety niewykorzystane z przyczyn zawinionych przez podró¿nego.
- Od zwracanych nale¿no¶ci okre¶lonych w ust. 5 przewo¼nik potr±ca 10% odstêpnego.
- Nie stosuje siê potr±cenia odstêpnego okre¶lonego w pkt 7, je¿eli podró¿ny odst±pi³ od umowy przewozu z przyczyn wystêpuj±cych po stronie przewo¼nika – np. przerwy w ruchu i utraty po³±czenia na skutek awarii autobusu, albo odwo³ania kursu itp.
ROZDZIA£ IV Kontrola przewozów i op³aty dodatkowe § 17 - Przewo¼nik lub osoba przez niego upowa¿niona legitymuj±c siê identyfikatorem
umieszczonym w widocznym miejscu mo¿e dokonaæ kontroli biletów. 2. Podró¿ny, u którego organ kontrolny ujawni³ brak wa¿nego biletu na przejazd, a tak¿e podró¿ny nie mog±cy udokumentowaæ uprawnieñ do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego, obowi±zany jest do uiszczenia nale¿no¶ci przewozowych, oraz op³aty dodatkowej, w wysoko¶ci okre¶lonej na podstawie Rozporz±dzenia Ministra Infrastruktury w³a¶ciwego dla spraw transportu z dnia 20.01.2005 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 117). - Op³atê, o której mowa w ust. 2 stosuje siê równie¿ w przypadku stwierdzenia, ¿e podró¿ny zabra³ do autobusu rzeczy wy³±czone z przewozu, lub spowodowa³ bez uzasadnionej przyczyny zatrzymanie lub zmianê trasy przejazdu autobusu.
- Nale¿no¶æ przewozow± za drogê, któr± podró¿ny przeby³ bez biletu pobiera siê wg taryfy normalnej. Je¿eli miejsca rozpoczêcia przejazdu nie mo¿na ustaliæ, nale¿no¶æ t± oblicza siê za ca³± drogê przebyt± przez autobus.
- Podró¿ny, który odmawia uiszczenia nale¿no¶ci i op³aty dodatkowej podczas kontroli w autobusie, mo¿e kontynuowaæ podró¿ je¿eli wylegitymowa³ siê dokumentem to¿samo¶ci i odbierze mandat, który zap³aci w terminie 7 – dni od daty przyjêcia wezwania. W przeciwnym razie organ kontrolny mo¿e na najbli¿szym przystanku usun±æ podró¿nego z autobusu.
- W przypadku natychmiastowego uiszczenia op³aty dodatkowej lub najdalej w ci±gu
7 dni od daty wystawienia wezwania, wysoko¶æ op³aty dodatkowej obni¿a siê o 30%. - Nale¿no¶æ nie uiszczona w terminie podanym w ust. 5 podlega przymusowemu ¶ci±gniêciu, wraz z kosztami dodatkowego postêpowania.
- Ujawnione u podró¿nych bilety i dokumenty, które nasuwaj± uzasadnione podejrzenie, i¿ s± sfa³szowane, podrobione lub przerobione zatrzymuje siê za pokwitowaniem
i przekazuje z doniesieniem o przestêpstwie w³a¶ciwym organom Prokuratury lub Policji. Osobê pos³uguj±c± siê takim biletem lub dokumentem traktuje siê jak pasa¿era bez wa¿nego biletu. - Podró¿ny mo¿e z³o¿yæ reklamacjê gdy nie zgadza siê z tre¶ci± wezwania do zap³aty i mo¿e udowodniæ, ¿e posiada³ wa¿ny dokument przewozu lub dokument po¶wiadczaj±cy jego uprawnienie do przejazdu bezp³atnego lub ulgowego.
a) reklamacjê sk³ada siê w formie pisemnej w terminie 7 dni od dnia przewozu, b) pouczenie o mo¿liwo¶ci terminie z³o¿enia reklamacji zez wskazaniem adresu jednostki, w której mo¿na j± z³o¿yæ zamieszczone jest na wezwaniu do zap³aty. - W przypadku okazania przez podró¿nego nie pó¼niej ni¿ w terminie 7 dni od dnia przewozu wa¿nego dokumentu przewozu, którego nie mia³ podczas przejazdu, albo uprawnienia do bezp³atnego lub ulgowego przejazdu, przewo¼nik b±d¼ jednostka przez niego upowa¿niona, za pobraniem op³aty manipulacyjnej dokonuje zwrotu pobranej nale¿no¶ci za przewóz i op³aty dodatkowej lub umarza wezwanie do zap³aty
- Wysoko¶æ op³aty manipulacyjnej wynosi 10 % wielko¶ci op³aty dodatkowej.
ROZDZIA£ VPrzewóz rzeczy podró¿nego§ 18 Rzeczy przewo¿one przez podró¿nego mo¿e on zabraæ ze sob± do wnêtrza autobusu, albo oddaæ do przewozu w oddzielnym schowku. § 19 - Nie podlegaj± op³acie rzeczy, które:
a) nie tamuj± przej¶cia, nie przeszkadzaj± podró¿nym i nie nara¿aj± ich na niewygodê, lub niebezpieczeñstwo; b) s± trzymane przez podró¿nego w rêku, lub na kolanach; c) nie wymagaj± dla ich rozmieszczenia wiêcej przestrzeni ni¿ ta, któr± podró¿ny ma do swojej dyspozycji na pó³ce nad zajmowanym fotelem lub pod nim. - Za ka¿d± sztukê rzeczy przewo¿onych wewn±trz autobusu, a nie rozmieszczonych w sposób okre¶lony w ust. 2 pobiera siê op³atê wed³ug cennika.
- Za przewóz psa bez wzglêdu na jego wielko¶æ pobiera siê op³aty zgodnie z taryf±. Pies musi byæ trzymany na smyczy i mieæ za³o¿ony kaganiec, a jego opiekun winien okazaæ przy wsiadaniu do autobusu wa¿ne ¶wiadectwo szczepienia oraz czysto¶ci psa.
- Dopuszcza siê przewóz w autobusie bez op³aty ma³ych zwierz±t pokojowych
i ptaków, je¶li nie s± uci±¿liwe z powodu woni, lub ha³asu i s± zabezpieczone przed wyrz±dzeniem przez nie szkody. - W autobusie nie wolno przewoziæ:
a) przedmiotów mog±cych wyrz±dziæ szkodê podró¿nym lub mieniu przewo¼nika i utrudniaj±cych warunki odbywania podró¿y, b) rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrêbnych przepisów administracyjnych, celnych i sanitarno-porz±dkowych, w tym: materia³ów cuchn±cych, zapalnych, ³atwo palnych, wybuchowych, ¿r±cych, truj±cych, radioaktywnych i innych niebezpiecznych, c) nabitej broni palnej (zakaz nie dotyczy osób, które s± uprawnione do jej noszenia ze wzglêdu na pe³nione funkcje), d) przedmiotów wzbudzaj±cych odrazê, e) ¿ywych zwierz±t z wyj±tkiem przewidzianych w ust. 4 i 5. - W razie uzasadnionego podejrzenia, ¿e baga¿ podró¿nego zawiera rzeczy, których przewoziæ nie wolno (ust. 6), przewo¼nik ma prawo sprawdziæ w obecno¶ci podró¿nego zawarto¶æ tego baga¿u, a w razie potwierdzenia podejrzeñ – odmówiæ zabrania go do przewozu.
- Je¿eli nie mo¿na ustaliæ w³a¶ciciela baga¿u podlegaj±cego sprawdzeniu (ust. 7), przewo¼nik dokonuje tej czynno¶ci przy udziale dwóch postronnych ¶wiadków
i postêpuje z zakwestionowanymi przedmiotami w sposób okre¶lony przepisami
o rzeczach znalezionych. - Sposób postêpowania z rzeczami nie odebranymi przez podró¿nego po zakoñczeniu przewozu, okre¶laj± przepisy o rzeczach znalezionych.
ROZDZIA£ VGrupowe przewozy osób w komunikacji zamkniêtej(najem autobusu) § 20 1. Realizacja grupowego przewozu osób w komunikacji zamkniêtej polega na zadysponowaniu do wykonania us³ugi zamówionej przez organizatora przewozów, odpowiednio przygotowanego autobusu, prowadzonego przez kierowcê bêd±cego pracownikiem przewo¼nika. - Zamówienie na grupowy przewóz osób autobusem powinno byæ z³o¿one przez organizatora przewozów w formie pisemnej. Przewo¼nik mo¿e przyj±æ zamówienie
ustne, które wymaga pó¼niejszego potwierdzenia na pi¶mie. - Tre¶æ zamówienia powinna obejmowaæ; nazwê, albo imiê i nazwisko, oraz adres organizatora przewozu, a tak¿e dane potrzebne do ustalenia warunków przewozu i obliczenia nale¿no¶ci za us³ugê.
- Organizator przewozów musi podaæ przewo¼nikowi ilo¶æ uczestników wycieczki razem z zamówieniem i programem.
- Umowê przewozu uwa¿a siê za zawart± z chwil± uzgodnienia przez strony istotnych dla jej realizacji postanowieñ, postanowieñ szczególno¶ci:
a) rodzaju i wymaganej pojemno¶ci autobusu, b) czasu i miejsca podstawienia pojazdu, c) przewidywanego czasu trwania us³ugi, d) przebiegu trasy i punktu docelowego przewozu, e) wysoko¶ci lub sposobu wyliczenia nale¿no¶ci oraz terminu i sposobu jej uregulowania przez organizatora przewozu, f) innych kwestii, które strony uznaj± za istotne. 6. Tre¶æ umowy powinna byæ potwierdzona pisemnie. § 21 1. W razie odst±pienia przez organizatora od umowy przewozu pó¼niej, ni¿ w dniu poprzedzaj±cym wykonanie us³ugi, przewo¼nikowi przys³uguje odszkodowanie w wysoko¶ci nale¿no¶ci okre¶lonej w stosownej umowie przewozowej ³±cz±cej strony. 2. Je¿eli przewo¼nik nie mo¿e podstawiæ autobusu o umówionym rodzaju i pojemno¶ci, winien niezw³ocznie poinformowaæ organizatora jaki pojazd mo¿e byæ podstawiony zastêpczo. 3. W przypadku podstawienia autobusu zastêpczego przewo¼nik nie mo¿e ¿±daæ od organizatora op³aty wy¿szej, ni¿ za podstawienie pojazdu zamówionego, chyba ¿e strony umówi± siê inaczej. § 22 1. Kierowca obs³uguj±cy autobus obowi±zany jest podczas przewozu stosowaæ siê do dyspozycji organizatora zwi±zanych z realizacj± us³ugi, ale zgodnie z Ustaw± o czasie pracy kierowców. 2. Je¿eli nie stoj± na przeszkodzie wzglêdy eksploatacyjne i nie zagra¿a to bezpieczeñstwu przewozu, obs³uga autobusu mo¿e wykonywaæ dodatkowe dyspozycje i zlecenia organizatora za które przys³uguje przewo¼nikowi dodatkowa zap³ata. § 23 Organizator przewozu zobowi±zany jest do nadzoru nad przestrzeganiem przez uczestników przewozu obowi±zuj±cych przepisów porz±dkowych; najemca i uczestnik przewozu ponosz± solidarn± odpowiedzialno¶æ za szkody wyrz±dzone w mieniu przewo¼nika, chyba ¿e strony umówi± siê inaczej. STANDARDY OCHRONY MA£OLETNICH w PKS Chojnice Sp. z o. o. (wersja zupe³na) Rozdzia³ 1 Postanowienia ogólne § 1. 1. Ochrona ma³oletnich w PKS funkcjonuje w oparciu o przyjête standardy ochrony ma³oletnich przez Prezesa PKS, zgodnie z niniejszym za³±cznikiem. 2. Standardy, o których mowa w ust. 1 uwzglêdniaj± specyfikê PKS (charakter, rodzaj), sytuacjê dzieci niepe³nosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami. 3. Ochrona ma³oletnich w PKS stanowi ogó³ dzia³añ Prezesa, Pracowników PKS podejmowanych dla zapewnienia ochrony ma³oletnich w sposób zgodny i spójny z wprowadzonymi standardami ochrony ma³oletnich. § 2. Celem wprowadzenia standardów ochrony ma³oletnich w PKS jest zapewnienie: 1) przestrzegania i promowania zasad bezpiecznych relacji na linii pracownik- ma³oletni, ma³oletni – ma³oletni, 2) stosowania skutecznych mechanizmów kontroli standardów ochrony ma³oletnich, 3) bie¿±cego monitorowania i ewaluacji standardów ma³oletnich, 4) szybkiego reagowania w sytuacji pojawiaj±cych siê podejrzeñ krzywdzenia dziecka. Rozdzia³ II Obja¶nienia terminów § 3. 1. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracê, umowy cywilnoprawnej lub wszelkich innych umów i porozumieñ. 2. Dzieckiem jest ka¿da osoba do ukoñczenia 18. roku ¿ycia. 3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególno¶ci jego rodzic lub opiekun prawny. 4. Zgoda opiekuna dziecka oznacza zgodê co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia miêdzy opiekunami dziecka nale¿y poinformowaæ opiekunów o konieczno¶ci rozstrzygniêcia sprawy przez s±d rodzinny. 5. Przez krzywdzenie dziecka nale¿y rozumieæ dzia³anie jakiejkolwiek osoby na szkodê dziecka lub godz±ce w dobro dziecka np. pobicie z uszkodzeniem cia³a, powtarzaj±ce siê akty przemocy werbalnej (np. wyzwiska, gro¼by, szanta¿) lub fizycznej niepowoduj±cej uszkodzenia cia³a (np. bicie, popychanie, szarpanie) oraz wykorzystanie seksualne i zaniedbywanie. 6. Przez zdarzenie zagra¿aj±ce ma³oletniemu nale¿y rozumieæ ka¿de zdarzenie lub okoliczno¶æ, które mog± spowodowaæ uszczerbek na zdrowiu lub zagro¿enie ¿ycia. 7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umo¿liwiaj±ce jego identyfikacjê. 8. Osoba odpowiedzialna to wyznaczony przez Prezesa PKS Pracownik (Koordynator) sprawuj±cy nadzór nad realizacj± Standardów ochrony ma³oletnich. 9. Polityka to Standardy ochrony ma³oletnich. Rozdzia³ III Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci § 4. 1. Pracownicy PKS posiadaj± wiedzê i w ramach wykonywanych obowi±zków zwracaj± uwagê na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. 2. Pracownicy znaj± i stosuj± zasady bezpiecznych relacji w PKS dotycz±cych dzieci. 3. Rekrutacja Pracowników PKS odbywa siê zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Rozdzia³ IV Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka § 5. W przypadku podjêcia przez Pracownika PKS podejrzenia, ¿e dziecko jest krzywdzone, Pracownik ma obowi±zek: 1) zadbaæ o bezpieczeñstwo dziecka i odseparowaæ je od osoby/dziecka podejrzanej/ego o krzywdzenie, 2) w przypadku form krzywdzenia obejmuj±cych wykorzystanie seksualne i uszkodzenie cia³a nale¿y zawiadomiæ policjê pod numerem telefonu 112 lub 997, 3) zawiadomiæ Koordynatora lub Prezesa PKS o zaistnia³ej sytuacji, 4) sporz±dziæ notatkê s³u¿bow± i przekazaæ j± Koordynatorowi lub Prezesowi PKS. § 6. Dalszy tok postêpowania le¿y w kompetencjach instytucji poinformowanych przez Prezesa/Koordynatora lub podjêtych przez Prezesa/Koordynatora innych dzia³añ. § 7. Wszyscy Pracownicy PKS i inne osoby, które w zwi±zku z wykonywaniem obowi±zków s³u¿bowych podjê³y informacjê o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym zwi±zane, s± zobowi±zane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wy³±czaj±c informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach dzia³añ interwencyjnych. Rozdzia³ V Zasady przetwarzania i ochrony danych osobowych, w tym ochrony wizerunku dziecka § 8. 1. PKS zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami prawa. 2. PKS, uznaj±c prawo dziecka do prywatno¶ci i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronê wizerunku dziecka. 3. Upublicznianie przez Pracownika PKS wizerunku dziecka wymaga pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka, przy czym je¿eli wizerunek dziecka stanowi element ca³o¶ci, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna prawnego na utrwalenie i upublicznianie wizerunku dziecka nie jest wymagana. § 9. Informacja o przetwarzaniu danych osobowych (ofiar, sprawców, ¶wiadków udzielaj±cych pomocy, przyjmuj±cych i koordynuj±cych zdarzenia podejrzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ma³oletniego, osób sprawuj±cych opiekê nad ma³oletnimi ), do których maj± zastosowanie Standardy Ochrony Ma³oletnich w PKS Chojnice Sp. z o. o.: 1. Administratorem udostêpnionych danych osobowych ofiar, sprawców, ¶wiadków udzielaj±cych pomocy, przyjmuj±cych i koordynuj±cych zdarzenia podejrzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ma³oletniego, do których maj± zastosowanie Standardy Ochrony Ma³oletnich w PKS Chojnice Sp. z o. o. jest PKS Chojnice Sp. z o. o. w Brusach reprezentowany przez Prezesa Zarz±du. Kontakt: 89-600 Chojnice, Drzyma³y 12, tel. 52 39 660 10, e-mail: sekretariat@pkschojnice.pl . 2. Celem przetwarzania udostêpnionych danych osobowych jest wype³nienie obowi±zków prawnych ci±¿±cych na Administratorze danych zwi±zanych zrealizacj± zadañ edukacyjnych, opiekuñczych i wychowawczych oraz innych wynikaj±cych ze statutu i przepisów prawa, w tym zdarzeñ zwi±zanych z przestêpczo¶ci± na tle seksualnym i ochron± ma³oletnich. 3. Udostêpnienie wymaganych przepisami prawa danych osobowych jest niezbêdne i obowi±zkowe, a odmowa ich udostêpnienia mo¿e powodowaæ odpowiedzialno¶æ i sankcje wynikaj±ce z przepisów prawa oraz nie pozwoli na realizacjê zadañ ustawowych wobec ma³oletniego. 4. W zale¿no¶ci od ich zakresu, udostêpnione dane osobowe bêd± przetwarzane zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) i/lub art. 9 ust. 2 lit. b) RODO - przetwarzanie jest niezbêdne do wype³nienia obowi±zku prawnego ci±¿±cego na administratorze i/lub przetwarzanie jest niezbêdne do wype³nienia obowi±zków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobê, której dane dotycz±, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia spo³ecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem pañstwa cz³onkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa pañstwa cz³onkowskiego przewiduj±cymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotycz± - w zwi±zku z m.in. przepisami: 1) ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdzia³aniu zagro¿eniom przestêpczo¶ci± na tle seksualnym i ochronie ma³oletnich (t.j. Dz.U.2024.560), 2) ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuñczy oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U.2023.1606). 4. Odbiorcami udostêpnionych danych osobowych (z uwzglêdnieniem art. 86 RODO) mog± byæ: 1) upowa¿nieni pracownicy Administratora Danych Osobowych, 2) podmioty uprawnione do uzyskania takich danych osobowych na podstawie przepisów prawa, w tym podmioty zwi±zane przepisami prawa do walki z przestêpczo¶ci± na tle seksualnym i ochron± ma³oletnich oraz do koordynacji dzia³añ w tym zakresie, 5. Administrator danych osobowych nie przewiduje zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania i nie zamierza przekazywaæ udostêpnionych danych osobowych do pañstw poza Europejskim Obszarem Gospodarczym lub do organizacji miêdzynarodowej. 6. Udostêpnione dane osobowe bêd± przechowywane przez Administratora do czasu ustania celów przetwarzania, a nastêpnie zgodnie z terminami archiwizacji okre¶lonymi przez przepisy szczególne. 7. Podmiotom udostêpnionych danych osobowych, wymienionych w pkt 1 przys³uguj± nastêpuj±ce prawa: 1) dostêpu do przekazanych danych osobowych oraz otrzymania ich kopii (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 15 RODO), 2) sprostowania (poprawiania) danych osobowych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 16 RODO), 3) usuniêcia danych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 17 RODO), 4) do ograniczenia przetwarzania danych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 18 RODO), 5) do przenoszenia danych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 20 RODO), 6) do sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 21 RODO), 7) do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzêdu Ochrony Danych Osobowych w Warszawie, w przypadku podejrzenia, ¿e przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO. 8. W sprawach z zakresu przetwarzania i ochrony danych osobowych mo¿na kontaktowaæ siê
z Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: sekretariat@pkschojnice.pl lub korespondencyjnie na adres: PKS Chojnice Sp. z o. o. ul. Drzyma³y 12, 89-600 Chojnice. 9. Administrator danych osobowych stara siê zapewniæ odpowiednie bezpieczeñstwo danych osobowych, w tym ochronê przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem ich przetwarzaniem (zgodnie z art. 5 RODO) oraz zapobiegaæ przed ich przypadkow± utrat±, zniszczeniem lub uszkodzeniem, wykorzystuj±c odpowiednie ¶rodki techniczne i organizacyjne (zgodnie z art. 32 RODO). Rozdzia³ VI Monitoring stosowania Polityki § 10. 1. Dyrektor PKS wyznacza osobê odpowiedzialn± za realizowanie i nadzorowanie Polityki i jest nim Koordynator. 2. Koordynator monitoruje realizacjê Polityki, reaguje na sygna³y naruszenia Polityki, prowadzi rejestr zg³oszeñ – Za³±cznik nr 3, sporz±dza protokó³ z interwencji w sprawie ochrony dziecka przed krzywdzeniem – Za³±cznik nr 4oraz proponuje zmiany w polityce. 3. Co 2 lata od wprowadzenia Polityki przeprowadza siê przegl±d Polityki, celem stwierdzenia, na ile jest skuteczna oraz czy istnieje konieczno¶æ wprowadzenia zmian do niej. Przegl±d przeprowadza Koordynator i z wynikami zapoznaje Prezesa PKS. Rozdzia³ VII Zasady zapewniaj±ce bezpieczne relacje miêdzy ma³oletnim, a personelem PKS § 11. 1. Podstawow± zasad± czynno¶ci podejmowanych przez Pracowników w kontaktach z ma³oletnimi jest dzia³anie na rzecz ich dobra. Pracownicy traktuj± ma³oletnich z szacunkiem oraz uwzglêdniaj± jego godno¶æ i potrzeby. 2. Pracownicy zobowi±zani s± do utrzymywania profesjonalnej relacji z dzieckiem oraz ka¿dorazowego rozwa¿enia, czy reakcja, komunikat b±d¼ dzia³anie wobec dziecka s± odpowiednie do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione. 3. W przypadku zaobserwowania sytuacji przemocowych pomiêdzy samymi ma³oletnimi ka¿dy pracownik zobowi±zany jest do natychmiastowej reakcji i stosownej interwencji polegaj±cej na powstrzymaniu eskalacji konfliktu i zachowañ niedozwolonych. 4. Decyzje dotycz±ce konkretnego ma³oletniego powinny uwzglêdniaæ równie¿ bezpieczeñstwo pozosta³ych ma³oletnich. § 12. 1. Pracownik w kontakcie z ma³oletnimi: 1) zachowuje cierpliwo¶æ i szacunek, 2) dostosowuje poziom i tre¶æ komunikacji do wieku i sytuacji dziecka, 3) nie zawstydza, nie upokarza, nie lekcewa¿y i nie obra¿a dziecka b±d¼ innych osób, 4) nie krzyczy na dziecko, z wyj±tkiem sytuacji podyktowanych wzglêdami bezpieczeñstwa, 5) szanuje prawo dziecka do prywatno¶ci, 6) nie u¿ywa wulgarnych s³ów, gestów i ¿artów, nie nawi±zuje w wypowiedziach do aktywno¶ci b±d¼ atrakcyjno¶ci seksualnej. 2. W kontakcie z dzieæmi Pracownik PKS: 1) traktuje dzieci równo bez wzglêdu na ich p³eæ, orientacjê seksualn±, sprawno¶æ/ niepe³nosprawno¶æ, status spo³eczny, etniczny, kulturowy, religijny i ¶wiatopogl±d, 2) unika faworyzowania, 3) nie nawi±zuje jakichkolwiek relacji o charakterze romantycznym lub seksualnym ani nie sk³ada propozycji o nieodpowiednim charakterze, 4) Pracownikowi PKS nie wolno ujawniaæ informacji wra¿liwych dotycz±cych dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec dzieci, 5) nie utrwala wizerunku dla potrzeb prywatnych. 3. Si³y fizycznej wobec dziecka Pracownik u¿ywa jedynie w sytuacji, kiedyjest to niezbêdne dla jego bezpieczeñstwa, np. powstrzymanie dziecka przed wbiegniêciem na ulicê lub wyj¶ciem z pojazdu/autobusu wprost na ulicê. W takiej sytuacji nale¿y wyt³umaczyæ dziecku, dlaczego tak siê Pracownik zachowa³. 4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (je¶li dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci s± osobami bliskimi wobec Pracownika, znajomymi) wymaga zachowania poufno¶ci wszystkich informacji dotycz±cych innych dzieci, ich opiekunów. Rozdzia³ VIII Zasady bezpiecznej rekrutacji § 13. 1. PKS dba, aby Pracownicy posiadali odpowiednie kwalifikacje do pracy z dzieæmi oraz aby by³y dla nich bezpieczne. 2. Przed dopuszczeniem osoby do wykonywania obowi±zków zwi±zanych z wychowaniem, opiek± i edukacj± dana osoba jest sprawdzana w celu uzyskania informacji, o których mowa w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdzia³aniu zagro¿eniom przestêpczo¶ci± na tle seksualnym i ochronie ma³oletnich: 1) z Rejestru Sprawców Przestêpstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostêpem ograniczonym lub z Rejestru osób, w stosunku do których Pañstwowa Komisja do spraw przeciwdzia³ania wykorzystaniu seksualnemu ma³oletnich poni¿ej lat 15 wyda³a postanowienie o wpisie w Rejestrze, pod adresem rps.ms.gov.pl, 2) Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestêpstw okre¶lonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdzia³aniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadaj±ce tym przestêpstwom czyny zabronione okre¶lone w przepisach prawa obcego (przedk³ada osoba ubiegaj±ca siê o zatrudnienie), 3) w formie o¶wiadczenia – o pañstwie/ach zamieszkiwania w ci±gu ostatnich 20 lat, innych ni¿ Rzeczpospolita Polska i pañstwo obywatelstwa, z³o¿one pod rygorem odpowiedzialno¶ci karnej, wed³ug wzoru stanowi±cego Za³±cznik nr 1 do Standardów, 4) z rejestrów karnych pañstwa obywatelstwa innego ni¿ Rzeczpospolita Polska oraz pañstw, o których mowa w pkt. 3 – informacja uzyskiwana do celów dzia³alno¶ci zawodowej lub wolontariackiej zwi±zanej z kontaktami z dzieæmi. Je¶li prawo danego pañstwa nie przewiduje wydania takiej informacji, przedk³ada siê informacjê z rejestru karnego tego pañstwa, 5) w przypadku gdy prawo pañstwa, z którego ma byæ przed³o¿ona informacja, o której mowa w pkt. 4, nie przewiduje jej sporz±dzenia lub w danym pañstwie nie prowadzi siê rejestru – o¶wiadczenie o tym fakcie wed³ug wzoru stanowi±cego Za³±cznik nr 2 do Standardów. § 14. 1. Administratorem danych osobowych udostêpnionych w przedk³adanych dokumentach rekrutacyjnych na pracownicze stanowiska samorz±dowe zwi±zane z wychowaniem, opiek± i edukacj± jest PKS Chojnice Sp. z o. o.reprezentowany przez Prezesa PKS. Kontakt: 89-632 Brusy, ul. 2 Lutego 6, tel. 52 39660 10, e-mail: sekretariat@pkschojnice.pl . 2. Udostêpnione dane osobowe bêd± przetwarzane w celu przeprowadzenia aktualnego postêpowania rekrutacyjnego, na które zosta³y z³o¿one dokumenty rekrutacyjne zawieraj±ce te dane, a w tym weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestêpstw na Tle Seksualnym. 3. Udostêpnienie danych osobowych w zakresie wynikaj±cym z: 1) art. 221 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U.2023.1465 ze zm.), 2) art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorz±dowych (t.j. Dz.U.2022.530 ze zm.), 3) art. 21 pkt 3-8) ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdzia³aniu zagro¿eniom przestêpczo¶ci± na tle seksualnym (t.j. Dz.U.2024.560) - jest niezbêdne, aby uczestniczyæ w postêpowaniu rekrutacyjnym. Udostêpnienie innych danych jest dobrowolne i opiera siê na wyra¿eniu zgody na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) i/lub art. 9 ust. 2 lit. a) RODO. 4. Udostêpnione dane osobowe w zale¿no¶ci od ich zakresu bêd± przetwarzane zgodnie z: 1) art. 6 ust. 1 lit. a) RODO – osoba, której dane dotycz± wyrazi³a zgodê na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub wiêkszej liczbie okre¶lonych celów · w zw. z art. 221a Kodeksu pracy (t.j. Dz.U.2023.1465 ze zm.) - podanie innych danych w zakresie nieokre¶lonym przepisami prawa, zostanie potraktowane jako zgoda na przetwarzanie tych danych osobowych. Wyra¿enie zgody w tym przypadku jest dobrowolne, a zgodê tak wyra¿on± mo¿na odwo³aæ w dowolnym czasie, 2) art. 9 ust. 2 lit. a) RODO w zwi±zku z przetwarzaniem zgodnym z art. 6 ust. 1 lit. a) i/lub lit. c) RODO i w zw. z art. 221b § 1 Kodeksu pracy (t.j. Dz.U.2023.1465 ze zm.) - je¿eli w dokumentach zawarte s± dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO konieczna jest Pani/Pana wyra¼na zgoda na ich przetwarzanie, która mo¿e zostaæ odwo³ana w dowolnym czasie, 3) art. 6 ust. 1 lit. c) RODO - przetwarzanie jest niezbêdne do wype³nienia obowi±zku prawnego ci±¿±cego na administratorze - w zw. m.in. z przepisami: · art. 221 Kodeksu Pracy (t.j. Dz.U.2023.1465 ze zm.) oraz Rozporz±dzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Spo³ecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (t.j. Dz.U.2024.535), · art. 14 i 15 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorz±dowych (t.j. Dz.U.2022.530 ze zm.), · art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdzia³aniu zagro¿eniom przestêpczo¶ci± na tle seksualnym (t.j. Dz.U.2024.560) i rozporz±dzenia Ministra Sprawiedliwo¶æ z dnia 31 lipca 2017 r. w sprawie trybu, sposobu i zakresu uzyskiwania i udostêpniania informacji z Rejestru z dostêpem ograniczonym oraz sposobu zak³adania konta u¿ytkownika (Dz. U. z 2017 r. poz. 1561) · art. 11b ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorz±dzie gminnym (t.j. Dz.U.2024.609 ze zm.), · art. 1, 4 i 6 ustawy z 6 wrze¶nia 2001 r. o dostêpie do informacji publicznej (t.j. Dz.U.2022.902), · art. 5-6 ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U.2020.164 ze zm.). 5. Udostêpnione PKS dane osobowe mog± zostaæ dalej udostêpnione (z uwzglêdnieniem art. 86 RODO) upowa¿nionym pracownikom Administratora Danych, podmiotom upowa¿nionym na podstawie przepisów prawa oraz innym podmiotom, które przetwarzaj± dane osobowe na podstawie stosownych umów zawartych z PKS. 6. Udostêpnione przez dane osobowe nie podlegaj± zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji przez Administratora Danych, w tym profilowaniu. 7. Administrator danych nie zamierza przekazywaæ poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji miêdzynarodowej udostêpnionych danych osobowych, ale nale¿y uwzglêdniæ jawno¶æ dzia³ania organów Spó³ki oraz ponadnarodowy charakter przep³ywu danych w ramach serwisów internetowych, co mo¿e skutkowaæ przetwarzaniem tych danych poza ww. obszarem, bez naruszania podstawowych praw i wolno¶ci osoby, której dotycz±. 8. Dane osobowe zgromadzone w aktualnym postêpowaniu rekrutacyjnym przechowywane bêd± przez okres niezbêdny do realizacji celu procesu rekrutacji (z uwzglêdnieniem terminów wynikaj±cych z art. 15 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorz±dowych [t.j. Dz.U. 2022.530 ze zm.]) oraz zgodnie z prawnie uzasadnionym interesem realizowanym przez Administratora Danych i zgodnie z terminami archiwizacji okre¶lonymi w przepisach szczególnych. 9. W odniesieniu do udostêpnionych danych osobowych przys³uguj± nastêpuj±ce prawa: 1) do cofniêcia w dowolnym momencie zgody na przetwarzanie danych przetwarzanych na podstawie udzielonej zgody, bez wp³ywu na zgodno¶æ z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofniêciem (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 7 RODO), 2) dostêpu do przekazanych danych osobowych oraz otrzymania ich kopii (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 15 RODO), 3) sprostowania (poprawiania) danych osobowych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 16 RODO), 4) usuniêcia danych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 17 RODO), 5) do ograniczenia przetwarzania danych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 18 RODO), 6) do sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych (zgodnie z uwarunkowaniami okre¶lonymi w art. 21 RODO), 7) do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzêdu Ochrony Danych Osobowych w Warszawie, w przypadku podejrzenia, ¿e przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO. 10. W sprawach z zakresu przetwarzania i ochrony danych osobowych mo¿na kontaktowaæ siê
z Inspektorem Ochrony Danych na adres e-mail: sekretariat@pkschojnice.pl lub korespondencyjnie na adres: PKS Chojnice Sp. z o. o. ul. Drzyma³y 12, 89-600 Chojnice. 11. Administrator danych osobowych stara siê zapewniæ odpowiednie bezpieczeñstwo danych osobowych, w tym ochronê przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem ich przetwarzaniem (zgodnie z art. 5 RODO) oraz zapobiegaæ przed ich przypadkow± utrat±, zniszczeniem lub uszkodzeniem, wykorzystuj±c odpowiednie ¶rodki techniczne i organizacyjne (zgodnie z art. 32 RODO). Rozdzia³ IX Zasady i sposób udostêpniania opiekunom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia siê z nimi i stosowania § 15. Standardy ochrony ma³oletnich s± udostêpniane w formie zupe³nej i skróconej - Za³±cznik nr 5: 1) w formie papierowej w bazie spó³ki przy ul. Drzyma³y 12, 89-600 Chojnice na tablicy og³oszeñ, Rozdzia³ X Przepisy koñcowe § 16. Polityka wchodzi w ¿ycie z dniem og³oszenia.
|