Historia PKS Chojnice

Początki PKS w Chojnicach datuje się od 1953 roku, kiedy to powstała Stacja Terenowa podlegająca Ekspozyturze w Bydgoszczy. Pierwszy tabor samochodowy składał się z 6 samochodów ciężarowych z demobilu oraz dwóch zaprzęgów konnych.

Po otrzymaniu 7 autobusów marki San w 1959 roku przejęto obsługę linii lokalnych z Ekspozytur w Bydgoszczy, Słupsku i Koszalinie. Wraz ze zwiększeniem zasięgu przewozów i zakresu wykonywanych usług z dniem 1 stycznia 1962 roku z placówki utworzony został Oddział PKS, któremu podporządkowano placówkę w Sępólnie i ajencję w Tucholi. W  latach 1962-70 nastąpił dalszy wzrost potencjału przewozowego. W roku 1970 przewieziono 5,4 mln osób wykonując 277 kursów dziennie. Sytuacja taka wymogła podjęcie decyzji utworzenia od 01.01.1969 r. placówki w Czersku, która przejęła kompleksową obsługę Bydgoskich Zakładów Betonowych i Żelbetonowych w Krasinie. W latach 70. realizowany był szereg przedsięwzięć mający na celu rozbudowę zaplecza technicznego oraz poprawę warunków pracy i warunków socjalnych załogi, w tym diagnostykę i halę napraw taboru w Chojnicach, nowe zaplecze techniczne w Sępólnie, a także przeprowadzono przebudowę i modernizację placówki w Tucholi. W roku 1980 oddział dysponował już 134 pojazdami ciężarowymi i 105 autobusami a zatrudnienie wynosiło 628 osób.

W kolejnych latach komunikacja pasażerska rozwijała się sukcesywnie. Kolejna zmiana reorganizująca dotychczasowy model funkcjonowania PPKS nastąpiła 1 lipca 1990 roku, gdzie w wyniku podziału Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej w Warszawie na bazie wyłączonego zakładu o nazwie „Oddział Towarowo-Osobowy” w Chojnicach, powstało Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej. Podstawą prawną było zarządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej Nr 58 z dnia 7.06.1990 roku.

Przedsiębiorstwo działa na zasadach przedsiębiorstwa użyteczności publicznej w oparciu o ustawę o przedsiębiorstwach państwowych z dnia 25 września 1981 roku oraz statutu przedsiębiorstwa zatwierdzonego przez Wojewodę Bydgoskiego w porozumieniu z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej w dnia 10 grudnia 1997 roku.

Dnia 8 lipca Wojewoda Pomorski  podpisał umowę prywatyzacyjną PKS Chojnice. Zawiązana została spółka :Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Chojnice Spółka z o.o." z udziałem Skarbu Państwa – 49 % oraz warszawskiej firmy BLUE LINE- 51 %. Firma BLUE LINE zobowiązała się wnieść spore nakłady inwestycyjne, co widać już obecnie w postaci nowego taboru.

Od dnia 11 czerwca 2018 r. głównym i większościowym udziałowcem Spółki jest Pan Krzysztof Babiński.

Przedsiębiorstwo dysponuje obecnie 51  jednostkami taborowymi (w tym 49 autobusy), zatrudnia zaś 88 pracowników.